maanantai 10. tammikuuta 2011

Panama Canal, 8.1.2011



... Lauantaina ajoimme bussilla taas Gatun -järvelle, josta
hyppäsimme laivaan.

Gatun -järvi on Karibianmerenpuolen Gatun -sulun ja Tyynen valtameren sulkujen välissä oleva sademetsäjärvi.


Tulimme järveltä alas kahdet Pedro Miguelin sulut ja kahdet Mirafloren sulut. Yhteensä tultiin alaspäin noin 40 metriä. Karibianmeri ja Atlanti on siis korkeammalla kuin Tyyni valtameri.

Noin 30 valtamerilaivaa kulkee suluista läpi yhden vuorokauden aikana. Puolipäivää mennään Tyyneltä valtamereltä Atlantille ja puoli päivää toisinpäin. Sulkuja on aina kaksi peräkkäin (yhteensä 6) ja niitä on kaksi rinnakkain. Vastakkainen liikenne ei ole vielä mahdollista, mutta kanaalia laajennetaan parhaillaan.

Meidän kanssa sulkuihin tuli tuollainen valtava rahtilaiva, joka vedettiin vetureilla sulkuun. Isot laivat eivät juurikaan kulje omilla moottoreilla kanavassa, koska ne moottorit ovat liian tehokkaita kanavakäyttöön.

Täytyy sanoa, että melko hurjalta tuntui, kun laiva vedettiin tuohon meidän perään sulussa, ja edessä näkyi vain tyhjä allas. Tuollainen laiva kun ei ihan hetkessä pysähdy....

Täällä on juuri päättynyt 9kk:n sadekausi ja vuosi on ollut hyvin sateinen. Viime vuosi oli taas el Niño -vuosi, josta sateet johtuvat. 7.1.2010 on ollut hyvin sateinen päivä, kanaali jouduttiin sulkemaan silloin historian toisen kerran, koska vettä oli yksinkertaisesti liikaa. Mutavyöryt rikkoivat toisen kanaalin yli menevistä silloista, ja se on edelleen suljettu. Vesi kanaaliin johdetaan ilman pumppausta viereisistä joista. Ensimmäisen kerran kanaali jouduttiin sulkemaan II maailmansodan aikana.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti